Raadiolubade konkurss 2024 FM sagedusalal, venekeelsele auditooriumile suunatud raadiojaamad alates 17.11.2024
TTJA poolt läbiviidud raadiolubade konkursi tulemusel anti suvel välja 31 üleriigilist ja 1 rahvusvaheline tegevusluba raadioteenuse osutamiseks. Uued tegevusload kehtivad 7 aastat, alates 17.11.2024 kuni 16.11.2031. Enim muudatusi oli venekeelsele auditooriumile suunatud raadiojaamade osas.
- Sky Media: SKY Raadio, Super Raadio (endise nimega Russkoje Raadio) jätkavad senisel levivõrguga
- Duo Media: Narodnoje Radio ei saanud FM luba, tema senistele sagedustele (2) sai õiguse Radio Maximum. NB! DFM edastamine oli juba mais peatatud tegijate endi poolt
- Samuti ei pikendatud Jumor FM Senistel sagedustel (4) alustas ukrainakeelne Druzi.
Tänane reaalsus, et vene auditooriumile suunatud kommertsraadiotest suudab ennast reklaamituludest ära majandada sh saatejuhtidega mehitada (Hommik, Drive Time) maksimaalselt TOP3.
Raadiolubade konkursile ei esitanud avaldust jätkamiseks Nõmme Raadio. Täiendava konkursi võitis Legendaarne Raadio, mis keskendub hiphopi ja urban-kultuuri tutvustamisele ning püüab kõnetada just noori raadiokuulajaid. Sagedusel 99,3 MHz Tallinnas peaks raadiojaam alustama tööd juba neil päevil. Veebijaamana alustas Legendaarne Raadio 2024 detsembris.
NB! Raadioload oma kõrvaltingimustes nõuavad keskmiselt 30+% eesti autorite muusikat sh venekeelsetes programmides 15+%! See seab FM raadiojaamad ebavõrdsesse konkurentsi veebijaamade ja voogedastusega. Tänaseni on selgusetu, missugused saavad olema kõrvaltingimused digiraadio sagedustel levimiseks ja kuidas kanalite jagamine, kus teenuse pakkujaks erafirma.
DAB+ ehk digiraadio (digital audio broadcasting) sageduste testimine 2023/2024 ning sageduslubade konkurss 2025. Võitis ainsana avalduse esitanud AS Levira, kes peab aasta jooksul ehitama välja kolm ringhäälinguvõrku. Selle tulemusel saab edaspidi raadioprogramme lisaks FM sagedustele kuulata üle õhu (broadcasting) ka digiraadio DAB+ formaadis. Esimese võrguga peab Levira katma ära minimaalselt 85,59 protsenti elanikkonnast. Teise võrguga tuleb katta 73,45 ja kolmandaga 72,16 protsenti elanikkonnast. Igas võrgus mahub levima kuni 14 raadiokanalit.
Raadiojaamadele avab lisanudv digikanalite võrk võimaluse laiendada olemasolevat FM leviala, testida uusi tooteid ja formaate ka levis, lisaks veebile. Kuulaja vajab spetsiaalset vastuvõtuseadet. Kõigil uutel autodel, mis müüdi pärast 2020. aasta detsembrit peab olema digiraadio vastuvõtu võimekus. Kuulaja ei pruugigi teada, millal tema nii FM kui DAB+ võimekusega vastuvõtuseade ühelt teisele ümber lülitub, sõltub signaali tugevusest. Muusika kvaliteedi üle, õigemini enama kui FM juba pakub, võib lõputult vaielda. Kindlasti on digi tehniliselt võimekam, keskmise raadiokuulaja jaoks on FM kvaliteet täna täiesti piisav.
Radioplayer Eesti on aastaga aidanud kaasa IP-kuulamise kiirele kasvule. Eesti Ringhäälingute Liit ja Eesti Rahvusringhääling sõlmisid 2024 aasta jaanuaris 23. liikmesriigina ühislepingu Euroopa suurima nutiraadioplatvormi loojaga Radioplayer Worldwide Ltd. 4 kuud hiljem 30. mai 2025 kuulutati Radioplayer Eesti nutiplatvorm www.radioplayer.ee kõikide Eesti raadiojaamade kuulamiseks avatuks!
Radioplayer on platvorm, mis võimaldab kasutajatel kuulata nende lemmik raadiojaamu ja -saateid üle interneti. Radioplayer on kuulaja jaoks kättesaadav veebibrauserites, mobiiliäpina, uuemates sõiduautodes, nutitelerites ja paljudes muudes seadmetes, mille nimistu on ajas üha kasvav. Radioplayer Eesti platvormi kodulehelt saab alla laadida Radioplayer Worldwide Ltd rakenduse, mis võimaldab eri nutiseadmete kaudu kuulata enam kui 60 Eesti veebiraadiojaama. Aastaga on Radioplayeri kuulatavus kasvanud kõiki ootusi ületavalt. Mai kuus oli Radioplayer kaudu Eesti raadiojaamade kuulamisi 103 tuhat, keskmine kuulamine 49 minutit. Raadiojaamade põhine eelistus erineb mõneti Kantar Emor poolt DAR-uuringus kujunevast. TOP 6 – Sky Plus, Vikerraadio, Retro FM, Elmar, Kuku ja Rock FM. Kindlasti üheks teguriks kuulajate ärksus (72% mobiilis, 22% autos) ja Tallinnakesksus (79%).
Sky Media investeerib ja pühendub üha enam, et saada detailsemat teadmist kiiresti kasvava suuna arengust, omada võrreldavat vaadet olemasolevate kuulamisuuringute interpreteerimiseks ja arendamiseks. Samuti tarkust, kuidas konkureerida paremini muusikakuulamisega internetis.
Trendid millega 2024/2025 arvestame igapäevaselt, et hoida ja kasvatada kuulajaid
- Muusika kuulamine internetis kasvab, eriti noorte seas. 2024 IIpa 12-74 raadiokanalid 2:30/dly, muusikateenus internetis 1:20/dly.
- Raadio kuulamisel on esimene valik muusika formaat ja jaama playlisti vastavus kuulaja ootustele (täpseimad Retro FM, Rock FM ja My Hits). Tänaste kuulajate suurim eelistus 80-ndad ja 90-ndad.
- Raadio tuntuse ja vundamendi loob Hommikuprogramm. Taas on määrav muusika, aga oluline roll ka saatejuhtidel. Parimad Sky Plus (EST) ja SKY Raadio (RUS).
- Sky Media eesmärk on kuulajad vanuses 20-59, et pakkuda reklaamikliendile kõige hinnatumat kontakti. Parimad samuti Sky Plus (EST) ja SKY Raadio (RUS).
- Levialade planeerimisel on fookuses linnad ja suuremad maanteed, et kuulaja saaks olla 95% levialas ka siis, kui liigub või kodust eemal.
- Kuulaja ootus oma lemmikjaamale – ühtlane levikvaliliteet tema elu- ja töökohas, käigu- ja sõiduteedel.